Doboa sadepäivän iloksi

Pakkanen lähti, lumi lähti. Räntäloskamoskaliukkaus tuli tilalle. Eilen oli huomattavasti kivempi lähteä aamulenkille kun aurinko paistoi, pikkupakkanen kipristeli ja luonto oli luminen. Halusin treenata jotain Ilon kanssa ja ulkona treenaaminen ei ihan hirveästi innostunut, joten doboiltiin. Edellisestä kerrasta on lähes kaksi kuukautta, vaikka pallo löytyy kotoa. Tehokasta Jenny. Mitä kävi suunnitelmalle parista dobotreenistä viikossa?

Sain lainaksi Dobo koiran kanssa kuntoon - kirjan. Katsoin viralliset ohjeet koiran liikeratojen avaamiseen, vaikka niillä muutamalla dobotunnilla ollaan tehty samanlaisia. Katsoin etukäteen meille myös liikkeet kirjasta.

Kävimme aluksi lenkillä ja Ilo sai kulkea vapaana, kuten yleensä. Lenkin ja pakollisen tassupesun jälkeen temppuiltiin hetki. Ilo sai pujotella jaloissani, tehdä kieppejä molempiin suuntiin, peruuttaa ja tehdä mangustia. Lyhyen tempputuokion jälkeen pikainen liikeratojen avaus, joka on hyvä tehdä ennen dobopallolle siirtymistä.



* Koiran etuosan ja kaulan venyttely 
Koira istuu jalkojen välissä. Namilla houkutellaan koiraa viemään kuonoa ylöspäin. Tassut maassa.

* Yläniskan venytys
Sama kuin aiempi, mutta namilla houkutellaan koiraa viemään kuonoa alaspäin. Leuka kaulaan.

* Selän venytys
Tämä ja loput seisten. Namilla houkutellaan koiraa viemään kuonoa etutassujen väliin.

* Kaulan lihaksiston venytys (molemmille puolille)
Namilla houkutellaan koiraa viemään kuonoa kohti kylkeä, lähelle koiran lapaa.

* Kylkien venytys (molemmille puolille)
Namilla houkutellaan koiraa viemään kuonoa mahdollisimman lähelle hännäntyveä ja myös kohti takajalkaa.

* Vatsalihasten ja takareisien venytys
Namilla houkutellaan koiraa kummarrusasentoon ja takaisin. Takajaloille kevyet venytykset taaksepäin.


Ilon treeni (aina molempiin suuntiin)

Makaaminen pallolla
Poikittain pallolle makaamaan. Helppo.

Istuminen pallolla 
Poikittain pallolle istumaan. Helppo.

Seisominen pallolla 
Poikittain pallolle seisomaan. Haastavampi, meinasi käydä istumaan ja jalat tärräsi.

Seisominen pitkittäin pallolla
Pitkittäin pallolle seisomaan. Helpompi kuin ylempi, mutta vähän tärräsi ja meinasi edelleen istua.

Tassun antaminen pallolla, molemmat tassut 
Poikittain pallolle istumaan ja vuorotellen tassun antaminen. Kauimmainen tassu oli vaikeampi.

Tassun antaminen pallolla seisten 
Poikittain pallolle seisomaan ja vuorotellen tassun antaminen. Kauimmainen tassu oli vaikeampi.

Ristikkäisten jalkojen nostaminen pallolla seisten 
Pitkittäin pallolle seisomaan ja ristikkäin jalkojen nostaminen (toimestani). Haastavampi. Tärräsi.

Pallon pyöritys etutassuilla 
Takajalat lattialla, etujalat pallolla ja minä pallon toisella puolella. Hyvin, kunhan muistin pitää namin oikein.


Minun treeni

Lankku jalot pallolla
Jalat (meinasin kirjoittaa takajalat) pallolla, kädet maassa. Vatsa ja peppu tiukaksi. Hapotti.

Punnerrukset jalat pallolla
Jalat pallolla, kädet maassa ja punnerruksia. Hapotti. 

Pallonveto
Jalat pallolla, kädet maassa ja jaloilla pallon veto lähemmän käsiä. Vaikea noin isolla pallolla.

Vatsarutistussarja painolla
Istumaan pallolle painon kanssa. Kevyt noja taakse ja vatsa koko ajan tiukkana, jonka jälkeen vartalon kääntö vuorotellen oikelle ja vasemmalle. Pallo vähän liian pehmeä tähän harjoitukseen. Ei oikein onnistunut tämä.

Linkkuveitsi pallon kanssa
Lattialle selälleen makaamaan. Pallon siirto jaloista käsiin, käsistä jalkoihin. Liian iso pallo ja selkä ei tykännyt.

Lankku kädet pallolla  
Kädet pallolla, jalat maassa. Vatsa ja peppu tiukaksi. Hapotti näinkin tehtynä.

Meidän treeni (kolme toistoa/suunta)

Ympäri perusliike
Istuin pallolla jalat vähän ilmassa ja Ilo kiersi palloa ympäri. Helppoa, kunnes Ilo olisi halunnut syliin.

Ympäri hypyllä
Istuin pallolla ja Ilo kiersi palloa. Ilon tullessa nostin vuorotellen jalkojani ja Ilo hyppäsi jalan yli. Hyvin.

Yli ali
Makasin selälläni, nostin peppua ilmaan ja Ilon piti mennä tunnelista. Pari kertaa Ilo-omatoiminen pujahti välistä ennen kuin ehdin edes kunnolla nostaa. Ruoka kiilsi tietysti silmissä, pikkuisella ahneella punanutulla.

Ilo teki taitavasti. Jos käytin namia houkuttimena, meinasi vähän häslätä. Ahne koira on ahne koira. Helpommin sujui, jos otin namin käteeni vasta palkatakseni Ilon. Ilo menee helposti istumaan, erityisesti ruoan edessä ja pallolla seisominen oli selvästi haastavaa, Ilo haki istumista. Pallolla seisominen oli myös selvästi vaativinta, tärinästä päätellen. Minulle tuo dobopallo osoittautui liian suureksi joihinkin liikkeisiin. Tiesin sen ostaessani palloa, mutta kun halvalla sain. Olen 166cm pitkä ja pallon koko on 85cm. Pallo oli myös liian pehmeä harjoituksiini, vaikka yritin täyttää sen ennen treeniä. Jäi silti vähän turhan pehmeäksi ja sen huomasi erityisesti pallolla istuessa. Ilo antoi hienosti minun treenata, eikä tullut iholle ihan niin innokkaasti kuin usein koittaa tulla.

Treenin jälkeen Ilolle sama setti kuin ennen treeniä, mutta enemmänkin venytyksinä. Laskin viiteen jokaisen liikkeen aikana ja vaihdoin seuraavaan.  Venyttelyn jälkeen kävimme vielä vähän jäähdyttelemässä ulkona. 

Loppuun yksi kuva maanantailta kun vielä oli kaunista. Lunta ja pakkasta, pliis...

 Sannan, lasten ja koirien kanssa lenkillä. Kuvassa Ilo ja aussieystävänsä Lila.

Kommentit

  1. Tää oli kiva postaus! Noita liikeratojen avauksia meidänkin täytyy kokeilla. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Mukava kuulla. :-) Liikeratojen avaukset on hyvä tehdä. Ei venytyksinä vaan just lyhyinä - käydään ja tullaan takaisin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit